tt bedriva forskning och ta sina resultat till riktigt handfasta, lättillgängliga och användbara tips. Det tycker vi är vackert! Precis det hade vi förmånen att ta del av häromdagen när vi hade prof Mats Magnusson på besök och vi vill dela med oss av några tips här.
Mats har, tillsammans med Liselotte Engstam, styrelseproffs, Innovisa bedrivit forskning kring Innovationsarbete i Styrelser. Man har i två olika projekt undersökt ”Organisering och Strategi för Innovations: Ramverk för Innovationsarbete i Styrelser” OSIRIS och ”Strategi- och Innovationsarbete i Styrelser – Utveckling av ramverk för uthålligt värdeskapande” SISU Boards, finansierat av Vinnova. De har kommit fram till att det finns en medvetenhet och ett intresse i styrelserummen, men det brister på många håll i kunskaper, självbild, insikter och arbetssätt. Resultaten finns publicerade och tillgängliga för den som vill läsa mer. Vi vill här lyfta några av de viktiga områdena och praktiska tips.
Styrelsepraxis som bidrar till företagsförnyelse och innovation:
- Omvärldsbevakning – för ökad och snabbare marknadsinsikt
- Omställning – innovationsengagemang för förnyad strategiformulering
- Inriktningsanpassning – beslut för resursallokering, förändring och agilitet
Fotograf: Zandra Erikshed.
Hur gör man?
Insiktsresor, middag/möten med experter och unga talanger, podcasts, ordförande delar nyheter två gånger per månad, bjud in en start-up till styrelsemöte, parat med kunder, studiebesök hos kunder, prata med medarbetare, bjud in medarbetare med idéer till styrelsemötet.
Framtidsinriktad agenda, kontinuerlig diskussion om strategi – en gång per år räcker inte längre! Arbete utanför formella möten. Fler kommittéer. Kompetensutveckling – utbildningspott för ledamöter. Mentorskap där ledamot har en yngre person som mentor.
På riktigt allokerade resurser för projekt som ger resultat på längre sikt och som kanske huvudsakligen ska generera lärande.
Nya mätetal! Har verksamheten en kreativ och tillåtande kultur? Mäter man lärande? Hur mycket till tillbringas med kunder? hur ofta testar man nya metoder?Hur många projekt har gått i stöpet?
Vad kommer du själv på för idéer? Hör av dig och berätta!
Hitta enkla sätt som passar er och börja NU!